Załącznik do uchwały Nr XVIII/199/05
Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 26
kwietnia 2005 r.
STATUT
MŁODZIEŻOWEGO OŚRODKA WYCHOWAWCZEGO
W POLANOWIE
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne.
§ 1
Statut Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Polanowie, zwany dalej „MOW”, określa organizację, zasady funkcjonowania i szczegółowe zadania placówki, a także specyfikę i zakres sprawowanej opieki.
§ 2
- MOW jest jednostką organizacyjną Powiatu Koszalińskiego, zwanego dalej „Powiatem”.
- MOW jest powiatową jednostką budżetową w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.
- MOW jest jednostką resocjalizacyjną przeznaczoną dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami w zachowaniu, niedostosowanej społecznie, zagrożonej uzależnieniem w stopniu utrudniającym jej realizację zadań życiowych bez specjalnej pomocy.
§ 3
Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy jest publiczną placówką oświatową funkcjonującą na podstawie przepisów:
- ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329)
- ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z póĄniejszymi zmianami)
- ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z póĄniejszymi zmianami).
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych ( Dz. U. Nr 52 z dnia 30 marca 2005r., poz. 466 ),
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 52 z dnia 30 marca 2005r., poz. 467),
- innych ustaw oraz rozporządzeń do ustaw, niniejszego statutu.
ROZDZIAŁ II
Podstawowe zadania MOW
§ 4
- MOW zapewnia wychowankom:
- ciągłą całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspakaja ich niezbędne potrzeby.
- realizację obowiązku szkolnego na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum.
- wyrównanie opóźnień rozwojowych i szkolnych
- MOW podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny środowiska społecznego.
§ 5
Celem MOW jest prowadzenie wielostronnych, zintegrowanych i specjalistycznych działań terapeutycznych i wychowawczych zmierzających do wyeliminowania przyczyn występujących zaburzeń oraz przystosowania dzieci i młodzieży do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.
§ 6
MOW realizuje cel określony w § 5 poprzez:
- zapewnienie warunków bytowych sprzyjających poprawie zdrowia psychicznego,
- opiekę wychowawczą, terapeutyczną, psychologiczną, socjalną i rekreacyjną,
- naukę w zakresie odpowiedniej klasy szkoły podstawowej lub gimnazjum,
- terapię grupową, której celem jest zmiana niekorzystnych sądów poznawczych i towarzyszących im wzorców zachowań,
- terapię indywidualną,
- zajęcia resocjalizujące, korekcyjne, kompensacyjne i terapeutyczne rekompensujące brak wychowania w środowisku rodzinnym i przygotowujące do życia społecznego.
§ 7
- Organem właściwym do wydania skierowania nieletniego, wobec którego sąd zastosował środek wychowawczy w postaci umieszczenia w MOW, jest starosta powiatu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania nieletniego, a w przypadku braku miejsca zamieszkania – starosta powiatu właściwy ze względu na miejsce pobytu nieletniego.
- Skierowanie o którym mowa w § 11 pkt. 1 wydaje starosta na podstawie wskazania Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej w Warszawie.
§ 8
Do wniosku o wydanie skierowania należy dołączyć następujące dokumenty:
- orzeczenie sądu o zastosowaniu środka wychowawczego wobec nieletniego,
- prośbę rodziców lub prawnych opiekunów starających się o wydanie skierowania do ośrodka,
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- akt urodzenia i potwierdzenie zameldowania,
- dokumentacje medyczną w tym: kartę zdrowia i szczepień oraz informację o ubezpieczeniu zdrowotnym,
- aktualny wywiad środowiskowy,
- ostatnie świadectwo szkolne i aktualny odpis arkusza ocen,
- zaświadczenie o dochodach rodzinny netto z ostatnich 3 miesięcy.
§ 9
W uzasadnionych przypadkach pobyt dziecka może nastąpić bez skierowania, na wniosek dziecka, jego rodziców lub opiekunów prawnych.
§ 10
- Do MOW przyjmuje się uczniów zespołu szkół od 7 lat do 18 roku życia.
- Nie przyjmuje się dzieci i młodzieży:
- w stosunku do których w postępowaniu sądowym udowodniono popełnienie czynów karalnych,
- upośledzonych umysłowo,
- chorych psychicznie i fizycznie wymagających stałego leczenia lub indywidualnej opieki i pomocy,
- uzależnionych od środków odurzających i psychotropowych.
§ 11
Pobyt dziecka w MOW ustaje w przypadku:
- powrotu dziecka do rodziców bądĄ innych opiekunów prawnych,
- zakwalifikowania dziecka do innej formy opieki,
- usamodzielnienia się dziecka
- orzeczenia sądu o zakończeniu pobytu wychowanka w placówce resocjalizacyjnej,
- przeniesienia dziecka do innej placówki,
- skreślenia przez dyrektora MOW z ewidencji wychowanków w związku z :
- ukończeniem 18 lat
- samodzielnego opuszczenia placówki
- rażącego naruszenia regulaminu obowiązującego w MOW
ROZDZIAŁ III
Organizacja placówki.
§ 12
MOW prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego, we wszystkie dni tygodnia, jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
§ 13
Oprócz zajęć dydaktycznych, wychowawczych i terapeutycznych MOW zapewnia wychowankom całodobową opiekę w internacie.
§ 14
W skład MOW wchodzi:
- Zespół Szkół Specjalnych:
- szkoła podstawowa specjalna,
- gimnazjum specjalne,
- Internat
§ 15
- Podstawową formą organizacyjną dla wychowanków realizujących pobyt w internacie jest grupa wychowawcza, która może liczyć od 7 do 12 wychowanków.
- W MOW może przebywać maksymalnie 48 wychowanków.
§ 16
- Obowiązek szkolny, w formie zajęć dydaktyczno – wychowawczych, realizują wychowankowie od 7 do 18 roku życia.
- Godzina lekcyjna trwa 45 min.
- Podczas zajęć szkolnych opiekę nad wychowankami sprawują nauczyciele.
- Po zajęciach lekcyjnych opiekę nad wychowankami w tym również w porze nocnej sprawują wychowawcy.
§ 17
Organizację Zespołu Szkół na dany rok szkolny określa arkusz organizacyjny opracowany i zatwierdzony do realizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 18
Szczegółowe zasady pracy Zespołu Szkół Specjalnych określa odrębny Statut szkoły.
§ 19
- Zarząd Powiatu powierza stanowisko Dyrektora MOW osobie wyłonionej w drodze konkursu.
- Dyrektor kieruje MOW i reprezentuje go na zewnątrz.
- Dyrektor MOW składa oświadczenia woli związane z prowadzeniem bieżącej działalności w zakresie mienia Powiatu znajdującego się w użytkowaniu MOW na podstawie i w zakresie upoważnienia udzielonego przez Zarząd Powiatu.
§ 20
Organami Zespołu Szkół Specjalnych są:
- Dyrektor
- Rada Pedagogiczna
- Samorząd uczniowski.
§ 21
Do obowiązków dyrektora MOW należy:
- opracowanie dokumentów programowo-organizacyjnych MOW,
- ustalanie zakresów obowiązków pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, ze szczególnym uwzględnieniem celów terapeutycznych,
- zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
- wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;
- zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej szkoły lub placówki;
- wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.
- organizowanie pracy w MOW, w szczególności:
- przyjmowanie i zwalnianie dzieci z MOW,
- sprawowanie opieki nad dzieckiem oraz stwarzanie warunków ich wszechstronnego rozwoju,
- zapewnienie bezpieczeństwa, higieny pracy i nauki,
- realizowanie uchwał rady pedagogicznej,
- dbałość o mienie znajdujące się w użytkowaniu MOW,
- dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym, i środkami specjalnymi w ramach upoważnienia Zarządu Powiatu,
- zapewnienie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi MOW,
- wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
§ 22
Dyrektor MOW:
- Wykonuje czynności pracodawcy względem pracowników MOW,
- Podpisuje dokumenty i inne pisma,
- Przygotowuje i prowadzi zebrania stałego zespołu, jeżeli nie wyznaczył w tym celu innej osoby,
- Przedstawia radzie pedagogicznej szkoły nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym wnioski ze sprawowanego nadzoru i informację o działalności MOW.
- Współpracuje z instytucjami i organizacjami w zakresie przewidzianym przepisami prawa.
§ 23
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem MOW realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Zespołu Szkół,
- ustalenie szczegółowych kryteriów oceniania i zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen,
- ustalenie wewnętrznego systemu doskonalenia nauczycieli.
- podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów,
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkół, a zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,
- projekt planu finansowego szkoły,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- propozycje dyrektora MOW w sprawach przydziału nauczycielom i wychowawcom stałych prac i zajęć w ramach wynagradzania zasadniczego oraz płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- Szczegółowe zasady pracy Rady określi regulamin Rady Pedagogicznej.
- Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do uczestniczenia w ogólnych spotkaniach organizowanych przez dyrektora MOW.
§ 24
- W szkole może działać samorząd uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Do zadań samorządu uczniowskiego należą sprawy dotyczące:
- przygotowania projektów regulaminu uczniowskiego,
- występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego i sposobu ich wykonania,
- wykonywanie zadań zleconych do wykonania przez Radę Pedagogiczną I dyrektora MOW.
- Szczegółowe prawa i obowiązki Samorządu uczniowskiego oraz zasady działalności określi regulamin. Regulamin nie może być sprzeczny z przepisami wewnętrznymi MOW.
§ 25
MOW zatrudnia:
- zastępcę dyrektora ds. pedagogicznych
- wychowawców,
- pedagoga,
- psychologa,
- terapeutów,
- pracownika socjalnego,
- pracowników administracji i obsługi w wymiarze koniecznym do wykonywania czynności obsługowych związanych z funkcjonowaniem MOW, których ze względu na bezpieczeństwo lub obowiązek posiadania określonych prawem szczególnych uprawnień nie można powierzyć wychowawcom i młodzieży.
§ 26
- Zastępca dyrektora wykonuje zadania powierzone mu przez dyrektora MOW, a w szczególności:
- pełnienie nadzoru pedagogicznego w sprawach dotyczących funkcjonowania Zespołu Szkół, internatu oraz pracy wychowawców, pedagoga i psychologa.
- organizowanie wewnętrznego doskonalenia zawodowego nauczycieli i wychowawców,
- organizowanie pracy internatu,
- realizowanie uchwał rady pedagogicznej,
- dbałość o mienie znajdujące się w użytkowaniu MOW,
- przygotowywanie i przedstawianie do zatwierdzenia dyrektorowi MOW dokumentów dotyczących działalności szkoły.
§ 27
- Wychowawca zobowiązany jest do:
- organizowania pracy w grupie i indywidualnej pracy z dzieckiem,
- opracowania przy udziale dziecka indywidualnego planu pracy w porozumieniu z psychologiem, pedagogiem, pracownikiem socjalnym, z nauczycielem gimnazjum i innymi specjalistami,
- realizacji zadań wynikających z indywidualnego planu pracy,
- kierowania procesem wychowawczym dziecka,
- utrzymywania stałego kontaktu z rodziną dziecka,
- wypełniania i aktualizowania karty pobytu dziecka.
- Pracownik socjalny zobowiązany jest do :
- rozpoznawania sytuacji rodzinnej dziecka,
- inicjowania działań niezbędnych do unormowania sytuacji rodziny i umożliwienia powrotu dziecka do rodziny,
- kontakt z instytucjami wspierającymi rodzinę.
- Psycholog, pedagog, terapeuta zobowiązani są do:
- opracowania diagnozy indywidualnej dziecka,
- prowadzenia zajęć terapeutycznych i psychoedukacyjnych,
- prowadzenie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego dla rodziców lub prawnych opiekunów młodzieży przebywającej w MOW,
- koordynowania działań związanych z dokumentowaniem pobytu dziecka,
- prowadzenia w MOW zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców młodzieży przebywającej w MOW.
- Szczegółowy zakres obowiązków zastępcy dyrektora, wychowawców, psychologa, pedagoga, terapeuty i pracownika socjalnego określa Dyrektor MOW.
§ 28
W MOW działa stały zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, zwany dalej „stałym zespołem”.
§ 29
Do zadań stałego zespołu należy w szczególności:
- analiza karty pobytu dziecka,
- okresowa ocena sytuacji dziecka,
- ocena aktualnej sytuacji rodziny dziecka
- analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną,
- modyfikowanie indywidualnego planu pracy,
- ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w MOW.
§ 30
- W skład stałego zespołu wchodzą:
- dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona,
- pedagog,
- psycholog,
- wychowawca bezpośrednio kierujący procesem wychowawczym dziecka,
- pracownik socjalny,
- terapeuta.
- W szczególnych sytuacjach w celu pogłębienia wiedzy o sytuacji dziecka i jego rodziny do udziału w posiedzeniach stałego zespołu mogą być zaproszone osoby bliskie dziecku, a także przedstawiciele:
- rady pedagogicznej,
- właściwego powiatowego centrum pomocy rodzinie,
- ośrodka pomocy społecznej właściwego dla stałego miejsca zamieszkania dziecka,
- instytucji oświatowych,
- organizacji społecznych statutowo zajmujących się problematyką rodziny i dziecka.
- Posiedzenia stałego zespołu odbywają się dwa razy w miesiącu, a w wyjątkowych sytuacjach- niezwłocznie po powstaniu takiej sytuacji.
§ 31
Społeczność MOW tworzą: młodzież przebywająca w MOW, kadra pedagogiczna i pozostali pracownicy MOW.
§ 32
Podczas przyjmowania do MOW rodzice lub prawni opiekunowie i dziecko zostają zapoznani z regulaminem MOW.
§ 33
- Wychowankowie na okres ferii i dni wolnych od nauki mogą być urlopowani i wyjeżdżać do rodziców i opiekunów prawnych.
- Wyjazd i przyjazd wychowanków odbywa się tylko pod opieką i na koszt rodziców / opiekunów prawnych/.
§ 34
Działalność MOW może być uzupełniania pracą wolontariuszy. ROZDZIAŁ V Prawa i obowiązki wychowanków
§ 35
Wychowanek przebywający w MOW ma prawo do :
- właściwie zorganizowanego procesu terapii , kształcenia i wychowania zgodnie z wymogami higieny pracy umysłowej,
- życzliwego i podmiotowego traktowania,
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia MOW, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
- ochrony przed przemocą fizyczną i psychiczną,
- opieki wychowawczej i zapewnionych warunków bezpieczeństwa,
- korzystania z pomieszczeń i urządzeń MOW,
- wyjazdu do rodziców lub prawnych opiekunów w okresie ferii i dni wolnych od nauki,
- korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego,
- wpływania na życie MOW poprze działalność w samorządzie wychowanków.
§ 36
Wychowanek przebywający w MOW ma obowiązek:
- przestrzegania postanowień zawartych w statucie MOW i aktywnego uczestnictwa w procesie terapeutycznym,
- przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników MOW,
- dbania o ład i porządek MOW oraz o higienę osobistą,
- informowania o zamiarze oddalenia się z MOW w godzinach czasu wolnego.
§ 37
- W MOW działa samorząd wychowanków.
- Zasady wyboru i działania organów samorządu wychowanków określa regulamin uchwalony przez wychowanków przebywających w MOW.
- Regulamin, o którym mowa w ust. 2 , nie może być sprzeczny ze statutem MOW.
- Samorząd wychowanków może przedstawiać dyrektorowi MOW wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania MOW.
§ 38
Proces kształcenia, wychowania i terapii wspierany jest przez system nagród i kar.
§ 39
Nagrodami są:
- pochwała ustna na form grupy,
- pochwała wpisana do dzienniczka wychowawczego,
- pochwała pisemna dyrektora MOW wręczona na forum społeczności z powiadomieniem rodziców/ opiekunów prawnych/,
- dyplom za szczególne osiągnięcia w pracy nad sobą,
- nagrody rzeczowe,
- uczestnictwo w wycieczkach i innych wyjazdach rekreacyjnych.
§ 40
Za nieprzestrzeganie regulaminu wychowanek może otrzymać jedną z następujących kar:
- upomnienie w kontakcie indywidualnym,
- upomnienie na forum grupy,
- ostrzeżenie wpisane do dzienniczka wychowawczego,
- nagana pisemna udzielona na forum społeczności MOW z powiadomieniem rodziców /opiekunów prawnych/,
- ograniczenie czasu wolnego,
- wydalenie z MOW / wobec osób, które ukończyły 18 rok życia /.
§ 41
- Nagrody i kary udzielane na forum społeczności są zatwierdzone na posiedzeniach zespołu terapeutycznego na wniosek wychowawcy grupy lub innego pracownika MOW.
- O wydaleniu z MOW w przypadku określonym w § 32 pkt 6 dyrektor MOW powiadamia sąd, opiekunów prawnych i starostę w ciągu 3 dni roboczych od podjęcia decyzji o wykreśleniu z ewidencji przebywających w MOW.
ROZDZIAŁ VI
Przepisy końcowe
§ 42
- MOW używa pieczęci urzędowych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
- MOW używa stempli w kolorze czerwonym o nazwie: „Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Polanowie.
- Zasady prowadzenia przez MOW gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.
§ 43
MOW prowadzi dokumentację dotyczącą przebiegu nauczania, resocjalizacji i terapii dzieci w szczególności:
- księgę ewidencji wychowanków,
- dzienniki lekcyjne i wychowawcze,
- księgę raportów dziennych,
- protokoły posiedzeń zespołu terapeutycznego,
- kartę pobytu dziecka według obowiązującego wzoru,
- karty spostrzeżeń wychowanków,
- indywidualny plan pracy z dzieckiem,
- arkusze diagnozy psychologicznej i pedagogicznej i przebiegu nauczania arkusze ocen.
§ 44
MOW prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 45
- Wnioski o dokonanie zmian w Statucie mogą składać: Rada Pedagogiczna, Samorząd Uczniowski i dyrektor MOW.
- Zmiany w Statucie uchwala Rada Pedagogiczna w sposób określony w Ustawie.